Sosiale mediers inntog i arbeidslivet er over kuvøsestadiet. Flere innovative konsulentfirmaer åpner for bruk av Facebook, LinkedIN og Twitter i arbeidstiden - ja, sågar trauste industriselskaper som Aker Solutions lar medarbeiderne bruker Twitter i arbeidstiden. Arbeidsgiverne begynner å få tillit til at medarbeiderne klarer å skille jobb og fritid, slik at bruken av de sosiale mediene i arbeidstiden er knyttet til jobbrelaterte forhold, eller nødvendige private anliggende. På samme måte som man tar korte private telefonsamtaler i arbeidstiden, mens den private slarvingen fortsatt hører fritiden til. Både arbeidsgivere og arbeidstageres bruk av de mer sosiale mediene modnes parallelt.
Likevel er det få organisasjoner som foreløpig har tatt i bruk sosiale medier i sin egen verdiskapning. Et unntak er Politiets sikkerhetstjeneste. Her har de åpnet for at alle kan publisere egne innlegg og synspunkter på sine egne Facebook-sider. Og den muligheten er det mange som benytter. På den måten avdekkes mer eller mindre ytterliggående rasister, både hvite og brune (!), for å nevne en av diskusjonene som foregår på Facebooksidene til PST. Ja, bare det å gå inn på Facebook-sidene til politiets sikkerhetstjeneste kan indikere at man har litt urent mel i posen, vil finne ut mer om tjenesten, og gi grunnlag for videre oppfølging av PST. Dermed forenkles hverdagen til PST - og de kan etter hvert kutte ned på annen virksomhet, og bare følge med på egne Facebooksider, for å overvåke samfunnet som helhet.
Fra å være en lukket tjeneste, er PST nå i forkant av å bruke sosiale medier. Spørsmålet er om tjenesten som helhet er forberedt på dette, eller det bare er etatens kommunikasjonsavdeling som ikke har skjønt at de egentlig tilhører de hemmelige tjenestene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar