I går var toget i rute, og sånn sett en god dag for sjefen for NSB Persontrafikk å offentliggjøre sin avgang på. Men avgangen vil ikke gi noen bedringer hvis ikke hele ledelsen i NSB endrer fokus. For forsinkelsene skyldes verken for lavt vedlikeholdsbudsjett, materiellmangler eller et begrenset investeringsbudsjett.
Forsinkelsene er først og fremst et resultat av en intern bedriftskultur i NSB som aksepterer forsinkelser. Ja, det er ikke bare en aksept for forsinkelser i NSB og Jernbaneverket. Det er en forventning til forsinkelser, som er satt i system: På informasjonstavlene som viser hvilke tog som kan forventes på perrongen, er det faktisk satt av et fast felt som viser forsinkelsene.
For noen år siden tok et flyselskap tak i forsinkelseskulturen i bedriften ved at hver eneste flykaptein som landet etter fastsatt rutetid, ble oppringt av konsernsjefen. Dette ble opplevd som ubehagelig av de involverte og man dyrket frem en ny bedriftskultur som satte himmel og jord i bevegelse ved hver enkelt forsinkelse. I NSB opprettholder ledelsen ukulturen i selskapet ved hele tiden å lete etter eksterne forklaringer. Alternativet er å ta tak i problemet i egne rekker, og fremelske en ny bedriftskultur hvor forsinkelser er et ukjent fenomen, som nærmest studeres av en forsinkelseskommisjon.
Avgangen til Persontrafikk-direktøren gjør ingen forskjell, dersom den nye ledelsen ikke skifter spor. I vinter har NSB hatt store problemer med sporskifteren på Skøyen - det kan være lurt å lete andre steder i ansettelsen etter den nye direktøren.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar