I Norge har vi heldigvis noen av de strengeste reglene for reklame mot barn, og den sterkeste barnekanalen, NRK Super, er likedan reklamefri. Dette har ikke hindret Hennig Olsen is i å lage en to og et halvt minutt reklamefilm. Vi snakker om musikkvideoen "Is til middag" som også ligger ute på nettsidene til NRK.
Nå tror jeg vel egentlig ikke Hennig Olsen Is har hatt noe med dette å gjøre, og det er synd, for dette er intelligent reklame, og tenderer til å kandidat som tidenes reklamescoop på NRK.
Men selv om Hennig Olsen Is er uskyldig i denne saken, så viser filmen mulighetene som ligger i å bruke kreative virkemidler for å nå frem med budskapet. Ikke bare til barn, men til alle typer målgrupper. Man må definere kanalen man vil inn i. Deretter må man finne ut hvordan man kommer inn i kanalen. Dette kan kalles strategisk kreativitet. For reklamekjøper er filmen et eksempel på at ingenting er umulig, så lenge byrået ditt er strategisk kreativ.
Det verste er jo at melodien er ganske god også, og det er fare for at det blir Is til middag i dag!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar