tirsdag 29. mars 2011

Nyttige idioter

Anne Holt har vært med på et PR stunt for Kagge forlag. Med et lite blogginnlegg har hun først innrømmet å være forfatteren bak pseudonymet "Anonym", før hun i dag går ut og avkrefter det hele. Og det lukter Kagge-regi bak: "He-he, der lurte jeg dere!"

Det har vært stille, ja, alt for stille, omkring "Anonym", med tanke på at bok nr 4 snart kommer fra Kagge forlag. Hva gjør man da? PR er som kjent en billig markedsføring, og får man noen kjendiser med på laget, så kommer pressen logrende og sluker kjøttbitene som kastes til dem rått.

Men er dette god PR? For Kagge forlag så har PR'en vært ubetalelig. Nå vet alle at det snart kommer en ny bok - og vi vet til og med at forfatteren kanskje omtales i boken. Og bok nr 4 vil også bli en suksess!

Men god PR er det ikke. Å skape medieoppmerksomhet med å gå ut med usannheter, eller det som også kalles løgn, er ikke vanskelig. Men selv om Kagge forlag har fått masse gratis reklame, så har PR-stuntet ikke vært gratis for Anne Holt. Hennes troverdighet og omdømme er skadet, og hun går inn i rekken av personer som ikke helt skjønner rekkevidden av bruken av sosiale medier.

Men mest pinlig er det for kulturjournalistene som ikke leste det enkle blottet, og lot seg bruke som nyttige idioter for å skape billig reklame.

Dette er et gufs fra fortidens PR aktiviteter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar