mandag 6. desember 2010

Telenors ambisjoner i TV2

1) Telenor vil kjøpe TV2!

Eller for å være mer presis:
2) Telenor vil kjøpe en større aksjepost i TV2!

Eller for å være enda mer presis:
3) Telenor vil eie en aksjepost i TV2 direkte, fremfor å eie den gjennom A-pressen, hvor Telenor eier 44 prosent.

Selv om intensjonen til Telenor kanskje kan være å kjøpe hele TV2, så er det den sistnevnte presiseringen som er sakens kjerne, i det som var den store næringslivsnyheten på tampen av forrige uke. Men siden den vinklingen ikke er særlig spennende, så har mediene valgt den litt mindre presise tilnærmingen. Telenor vil kjøpe TV2.

Det har vært noen store aktører på Oslo Børs, som har drevet innenfor ulike bransjer. Norsk Hydro var den største, som nå er splittet i tre; med aluminum, olje og landbruk. Rieber & Søn, som nå bare driver med næringsmidler (Toro-supper), var tidligere store innenfor en rekke ulike bransjer. Og Orkla, selv levendegjøringen av en slik diversifiseringsstrategi, blir nå stadig mer spisset, etter salget av blant annet Ringnes, Orkla Media og Borregaard skoger.

Hvorfor skal Telenor gå andre veien, omfavne stadig flere ulike bransjer? Synergien mellom signaldistribusjon og tv-produksjon, er få om noe. Telenor sliter i sin satsning i Østen, og har mange utfordringer både innenfor og utenfor landets grenser når det gjelder selve kjerneproduksjonen sin.

Vi er alle eiere i Telenor, gjennom den norske Stat, som eier 54 prosent av selskapet. Skal vi bidra til å gjøre Telenor god, så er det å gi selskapet finansiell styrke til å kjøpe Telia Sonera og TDC i Danmark. Samtidig bør vi, gjennom næringsministeren, være tydelig på at enhver skomaker skal bli ved sin lest.

Vil Baksaas bli kringkastingssjef, så får han vente til at stillingen i NRK blir ledig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar