torsdag 3. mars 2011

PR vs mediene 2 - 1

De siste dagene har vi vært vitne til to av PR bransjens mest virkningsfulle virkemidler; flatlegging og omvendt mediefokus (I Adecco saken, Sporveienes VM-tabbe og Miljøministerens Mongstad-og Monstermast-håndtering). I to av tre saker så har mediene falt for PR bransjens virkemidler.

For å ta de kronologisk.

Adecco-saken har potensial i seg til å gå inn i historien som en av de verste eksemplene på dårlig krisekommunikasjon. Dårlig forretningsdrift, kombinert med dårlig situasjonsforståelse og dårlig initiell håndtering, kombinert med en rekke lik i skapet, medførte at selskapets forsøk på flatlegging ikke fungerte (man kan ikke legge seg flat før skapet er tomt…). Og mediene har stor glede i å stadig vekk henge ut selskapet.
PR vs Mediene 0 – 1

Oslo sporveier glemmer at det er Ski-VM og kjører med redusert kapasitet. Ti tusener av reisende blir stående fast. For et selskap viss eneste oppgave er å transportere Oslo befolkning på en mest mulig ressurseffektiv måte, er ikke dette dårlig. Det er stryk! Men Sporveienes informasjonsdirektør tar en flatlegging. Ulvene i mediene har vist sin makt, og legger saken bak seg, uten å borre noe mer i noe som sannsynligvis er toppen av et isfjell hva gjelder Sporveienes manglende kontorll.
PR vs Mediene 1 - 1

Regjeringen benytter det beste PR-trikset, og sender ut to negative pressemeldinger midt i mediene VM-hysteri. To kontroversielle saker, som tidligere vært hovedfokus i alle de ledende mediene, blir nå nedprioritert i forhold til VM-gull og skaper dermed ikke så mye støy som beslutningen vanligvis ville skapt. Redaktørenes forutsigbarhet redder saken for regjeringen.
PR vs Mediene 2 -1

Men kampen fortsetter…

1 kommentar:

  1. Well done...Stoltenberg is an expert on PR vs. mediene and we just can´t let him get away with it all the time. The Hardanger case is a fantastic example over a long period where they use PR and communications techniques to crush their competition. Hard to fight that machine and the media in the end gives up. This case would be a great study of PR vs. Mediene.

    If you recall the main reason for the lines is the need of power in Bergen and this has been proven time and time again to not be the case. Check this great video out where Stoltenber stands next to Riis-Johansen and misleads the Norwegian people...maybe he should resign as well? Over 7000 people have seen this already and please pass it on.

    http://www.youtube.com/watch?v=LZWhDfTTE6o

    SvarSlett