onsdag 7. april 2010

Lokalkultur vs. kommersielle interesser

Ananasbrus fra Oskar Sylte Mineralvannfabrikk AS er ikke lenger å finne på Fjord1-ferjene på Vestlandet. Årsaken er at Sylte har tapt en anbudsrunde mot Coca-Cola-systemet. Denne dramatiske nyheten er å finne i dagens Sunnmørsposten.

Og så er det lett å trekke på smilebåndet og si at dette kanskje ikke er noen kioskvelter av en nyhet. Men ananasbrusen og forsåvidt den like fargeglade pærebrusen fra Oskar Sylte er ikke bare en brus. Dette er lokalkultur og en del av fergeopplevelsen på Sunnmøre, sammen med litt sliten kaffe og svele med brunost eller kanel og sukker.

Innkjøpssjefen på Ford1 har kanskje tatt en bedriftsøkonomisk riktig beslutning på kort sikt. Men på lang sikt så mister Fjord1-fergene noe av sin identitet, og det uten at verken innkjøpssjefen eller Sunnmørsposten er oppmerksom på det. Det gjør nyheten til noe mer enn å trekke på smilebåndet av - og er noe du kanskje vil lese om i A-magasinet om et par år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar