mandag 7. februar 2011

PR for Israel

Jeg har tidligere omtalt Israel sin omdømmestrategi i denne bloggen, og uttrykt en form for beundring på det intense fokuset på nødvendig handling fremfor et enerverende mas om omdømme-tenkning.

Det var derfor med stor forundring jeg leste om Isreal sin jakt på PR-byråer i DN. Har Israel fått en ny ledelse, som plutselig er blitt opptatt av hvordan verden oppfatter landet? I et generalstyrt regime kunne dette nesten fremstå som et svakhetstegn! Det neste blir at den israelittiske regjeringsledelsen begynner snakker om følelser, indre ro, balanse i livet osv.

I denne sammenhengen er det tre refleksjoner som gjør seg gjeldende.
1) Norske PR-byråer som ikke vil jobbe med Israel, og skylder på etiske retningslinjer, bør gå gjennom kundeporteføljen sin på nytt. Det blir nærmest en patetisk konkurranse mellom byråene å fremstå mest samfunnsbevisst i en sak som er i medienes søkelys.
2) Det er imidlertid en ærlig sak å si at i dette tilfelle så vil ikke en PR-strategi nytte, det er produktet det er noe feil med, og omdømmet blir ikke bedre før produktet endres. Å gå inn i en rådgiverrolle med dette perspektivet, og søke å påvirke Israel til å endre produktet sitt (les: sin politikk) ville imidlertid vært betydelig mer samfunnsbevisst!
3) Sannheten er vel at det allerede er et PR-byrå som jobber på saken internasjonalt, og som har fått full uttelling av sin PR-strategi omkring budskapet om "Israel er opptatt av sitt omdømme", og debatten mellom norske PR-byråer og norske aviser rundt prosjektet allerede har gitt betydelig verdi i så måte.

Og dermed kan vi igjen sove godt om natten. Israel gir fortsatt blanke i sitt eget omdømme, men er opptatt av at andre skal tro at de er opptatt av sitt omdømme. Det vil fortsatt være risikabelt å prøve og bryte blokaden rundt Gaza-by.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar