torsdag 18. februar 2010

Mange muligheter med myndighetenes nødsystem for biler

Norske myndigheter ønsker å få en nødboks i alle biler, med GPS og GSM-sender, som på eget initiativ skal ringe opp nødsentralen dersom bilen involveres i en ulykke - og rapportere sted. Dersom personene i bilen er ved bevissthet, så kan de selv snakke med sentralen.

Dette er en god ide, hvis man ikke er opptatt av personvern. Faktisk er det mulig å utvikle systemet ytterligere. For hvorfor skal systemet kun aktiviseres når ulykken har skjedd. Hvis samtlige biler har en slik innretning, så vil systemet også kunne bremse opp bilene automatisk, dersom den oppdager at to biler (som begge har systemet aktivert) er i ferd med å kollidere(alle nye biler har elektronisk bremsekraftforsterker). Eller ennå bedre, dersom flere biler er i ferd med å innvolveres i en trafikkulykke, kan systemet overstyre bremsingen i alle bilene, for å redusere det totale skadeomfanget. Og hvorfor stoppe der - dersom systemet oppdager at du er i ferd med å kjøre ut av veien i for stor fart, så kan den automatisk vri på rattet, slik at en utforkjøring forhindres (denne egenskap finnes allerede i Bosch sitt nye ESP-system).

Faktisk er det med dette systemet mulig å optimalisere miljøbelastningen ved for eksempel køkjøring, ved at systemet automatisk akslerere biler som skaper kø, eller ganske enkelt overstyrer alle fartsavvik i forhold til det som er beregnet til å være miljøoptimalt (selvfølgelig ikke slik at man kolliderer med bilen foran).

Ja, det er mulig å tenke seg dette enda lengre. I og med at systemet kan lages slik at alle kjøretøy og alle veien er registrert i systemet, er det mulig å styre bilens fremdrift totalt automatisk, uten at det sitter noen bak rattet. (gjennom parkeringssensorer og distronic-system oppdages eventuelle myke trafikanter) J

a, det trenger vel strengt tatt ikke sitte noen i bilen i det hele tatt. Men da forsvinner kanskje noe av vitsen med å ha bilen på på veien i utgangspunktet...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar