tirsdag 9. februar 2010

Politikeroverganger til PR-byråer - en gevinst for demokratiet

På NRK Dagsrevyen ble det reist spørsmål om landets demokratiske verdier settes på spill når politikere (unge som gamle) forlater den politiske løpebanen for å begynne og jobbe i PR-byråer for "hemmelige" kunder. Overgangen fra det politiske liv til næringslivet reguleres gjennom karantenetider, for å sikre en viss avstand i tid mellom disse ulike livene. Karantenetidenes lengde kan diskuteres fra gang til gang. Organet som beslutter karantenetidens lengde, er imidlertid inneforstått med problemstillingene som reises og har forhåpentligvis hensyn tatt dette i beslutningsprosessen.

Utfordringen er dermed knyttet til at de tidligere politikerne går fra alle de hemmelige beslutningsprosessene i dagens politiske landskap, til et liv som PR-rådgiver for hemmelig kunder. I denne sammenhengen er det de hemmelige beslutningsprosessene i det politiske landskapet, som er det største problemet for våre demokratiske verdier. Og det er de samme hemmelige beslutningsprosessene som har skapt en grobunn for en næring som lever av å gi klientene råd om hvordan de skal forholde seg til det politiske landskapet.

Overganger fra det politiske til det private liv er ikke noe nytt fenomen. NHO og de store selskapene og organisasjonene har alltid hatt råd til å ansatte tidligere politikere i ulike typer roller. Ved at denne kompetansen nå blir gjort tilgjengelig gjennom PR-byråene (det er vel egentlig ikke noe nytt i det forsåvidt), så er kompetansen også tilgjengelig for mange flere selskaper og organisasjoner, som ikke har råd til å ansette en person på fulltid, men som kan leie inn denne kompetansen ved behov, på samme måte som man leier inn en rørlegger, når man har behov for det! (Og forskjellene på timeprisen til en juniorrådgiver og en rørlegger er ikke så stor!)

Dermed er disse overgangen snarere enn forsterkning av våre demokratiske verdier, ved at kompetansen blir gjort tilgjengelig for folk flest, og ikke noen trussel - ja, utenom for de organisasjonene og selskapene som tidligere hadde et konkurransefortrinn ved å ha monopol på denne kompetansen da...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar