mandag 21. desember 2009

Smøreforskning, petromaniens toppnotering

Smøring handler i maktsammenheng gjerne om bestikkelser og korrupsjon, men denne gangen skal det handle om forskning på skismøreres helsesituasjon utført av Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).

I en tid hvor olympiske medaljer, verdenscupseiere og VM-titler i skisporet avgjøres på tidels-sekunder, så har glidere, festesmøring og rubbing blitt nærmest en vitenskap, som utgjør forskjellen på seier eller tap. Alle land med respekt for seg selv har derfor ansatt egne skismørere, som jobber natt og dag foran rennene for å preparere skiene til utøverne. I en studie utført av STAMI, så er helsesituasjonen for 47 skismørere fra ni nasjoner blitt undersøkt over to år, mtp. bivirkninger knyttet til fluorkarboner i skismørning i pulverform. Rapporten legges frem i dag, skriver NRK, og saken gjengis i alle de store mediene.

Ut fra et vitenskapelig perspektiv, så er det en spennende studie, fordi det er sjelden mulig å kartlegge helsesituasjonen for en total, global yrkesgruppe. 47 profesjonelle skismørere utgjør sannsynligvis hele det internasjonale skismørermiljøet.

Samtidig er det oppsiktsvekkende at et statsfinansiert forskningsmiljø, velger å prioritere et så særdeles begrenset forskningsområde som bivirkninger av fluorkarboner blant profesjonelle skismørere. Det er 600-700 000 uføretrygdede i Norge, og vi har gjennom mange år opplevd myndighetenes behandling av Nordsjø-dykkerne, som det både er påvist sykdommer, og som vi med hånden på hjertet må si har bidratt mer til verdiskapningen i samfunnet de siste 30 årene, enn det skismørerne gjør.

Simen Sætre har gjennom boken Petromania, som kom ut i slutten av november, vist hva pengene har gjort med verdens rikeste oljeland, og hvilke sære prosjekter som er finansiert med gigantiske oljeinntekter. Forskning på de 47 yrkesutøvere som finnes innenfor skismørning i verden, ville sannsynligvis toppet denne listen.

For øvrig kan det også rapporteres fra andre yrkesgrupper at det å periodevis jobbe natt og dag uten søvn, med mye reising og stort tidspress over tid kan gi ubehag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar