tirsdag 1. desember 2009

Nå vil det gå bedre for SAS...

...men dårligere for COOP!

Blant Norges rikeste familier finner vi Johansen, Reitan og Hagen. Felles for disse er at de er blitt rike på å selge oss vårt daglige brød, og annen hverdagsmat, gjennom hhv. NorgesGruppen, Rema og Rimi. Suksesshistorier som viser at det med godt kremmerskap er mulig å bygge seg opp enorme formuer også i landet vårt.

Ola H Strand sier i dagens Aftenposten, at høye dagligvarepriser skyldes lite konkurranse mellom leverandørene. Ola H Strand kommer fra topplederjobb i SAS, som har levert katastroferesultater år etter år, og skal begynne som sjef i COOP. Katastroferesultatene i SAS er ikke så vanskelig å skjønne dersom det er slike ledere som har sittet bak spakene.

Høye dagligvarepriser skyldes at dagligvarebutikkene tar seg godt betalt og skaper milliardformuer for sine eiere!

Nå kan det tenkes at bildet er litt mer nyansert enn dette, men å starte som COOP-sjef med en slik tiltredelseserklæring og et slikt perspektiv overfor kunder og samarbeidspartnere kan betegnes på mange andre måter enn strategisk smart. Strategisk smart kan vel heller ikke sies å ha preget SAS de siste årene. Pass deg Bjørn, nå kan du få mer bruk for luftkampferdighetene dine igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar