torsdag 21. januar 2010

Dagbladet - vinglete tabloid som bør få nye eiere

Noen institusjoner varer lengre realitetene: Det er lenge siden den "norske" sjokoladene i Freia-produktene, ble produsert i Norge. Det er lenge siden Norsk Hydro var et norsk selskap, og det er lenge siden Dagbladet var en kulturavis.

Medie-general Kokkvold, mener nå at Dagbladet må ta et valg mellom det å være en tabloidavis og det å være en seriøs avis. Det valget er tatt for lenge siden! Dagbladet som produkt, blir ikke målt på hvor mange kulturelitiske personligheter det finnes på redaktørnivå - men på det tabloide produktet som hver dag havner i salgsstativene på butikken og kiosken.

Hvis jeg ikke husker helt feil, så hadde Dagbladet et liberalistisk ståsted - med en politisk samhørighet med Venstre. Og som sitt parti, så har Dagbladet vinglet mellom ulike strategier og standpunkt - som har skapt en utydelig profil i markedet. Det var Dagbladet som var først ute med sportsbilag - så overtok VG det produktet, og Dagblad skiftet strategi. Det var Dagbladet som var først ute med helgemagasin - så overtok VG det produktet, og Dagbladet skiftet strategi osv. osv.

Familieeide konsern har ofte den fordelen at selskapene har en lengre tidshorisont på sin virksomhet enn neste kvartalsrapport - med tålmodige eiere som satser på verdiskapende innovasjon, og som vet at det tar tid å bygge solid. Denne langtidshorisont preges ikke Dagbladet av, og dersom det er eierne som er årsak i dette, hadde det beste for avisen vært å skifte eiere og ikke redaktør.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar