torsdag 19. november 2009

Hvor er NSB i samferdselsdugnaden

Norske samferdselsmyndigheter har ansvaret for at Festningstunnelen i Oslo er delvis stengt i seks måneder, i den antatt verste trafikkperioden på året - vinteren. Fra 23. oktober har de reisende på Østlandsområdet tatt denne utfordringen, latt bilen stå og kjørt kollektivt i mye større utstrekning enn tidligere. Ja, det er for tiden mindre kø i og rundt Oslo på morgenen enn normalt.

Stengingen av Festningstunnelen har vært kjent i lengre tid, slik at alle aktører kan ha forberedt seg på å være med på den dugnaden som må til for å avvikle morgenrushet i og rundt hovedstaden. Utenom NSB, selvfølgelig. De stiller med reduserte togsett, på grunn av personell- eller materiellmangel, og innstiller rushavgangene og viser for alle de nye togreisende konsekvensene av udugelig ledelse og bekrefter profilen til NSB. Som sild i tønner står de reisende, og bare venter på at månedskortet skal utløpe slik at de kan sette seg i bilen og kjøre til jobb igjen fra den 24. november.

Dette var muligheten NSB hadde til å vise for en helt ny gruppe reisende at kollektivtrafikk er et reelt alternativ til egen bil i morgen, og ettermiddagsrushet. En offensiv og proaktiv ledelse ville forberedt organisasjonen på en slik utfordring, og sørget for at ekstramateriell og ekstrapersonell var forberedt og allokert til denne perioden. Det ville sannsynligvis gjort mer for å redusere støv og lokalforurensing fra biltrafikken i Oslo-området, enn noe annet tiltak. Det er ikke skjedd. I en tid hvor miljø står øverst på dagsordenen, sover NSB i timen. Dette er til syvende og sist Samferdselsministerens ansvar. Statsråden må enten våkne selv, eller vise sin våkenhet i situasjonen og vekke de ansvarlige!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar