En PR-rådgiver selger fire ting: Bransjekunnskap, metodekunnskap, det mer diffuse: "hvordan-skal-vi-formulere-oss-her"-kunnskap, gjerne kalt posisjoneringskunnskap og nettverkskompetanse.
+ Bransjekunnskap til en pr-rådgiver handler i første rekke om å kunne benytte sine andre tjenester på en effektiv måte inn mot en spesifikk bransje, slik at kundene skal slippe å lære sine rådgivere om sin egen bransjes særegenheter.
+ Metodekunnskapen er sannsynligvis det viktigste en PR-rådgiver kan selge. Kommunikasjon er prosesser, og mens oppdragsgiverne sjelden håndterer slike prosesser, bistår PR-rådgiveren stadig nye kunder med prosesskunnskap, og får således en kompetanse knyttet til HVORDAN gjennomføre ulike kommunikasjonsprosesser.
+ Posisjoneringskompetanse handler om å fremstå med en tydelig profil, hvor skriftlig eller muntlig formuleringsevne er sentralt. Her hjelper det at PR-rådgiveren ikke er like saks- eller produktorientert som sine oppdragsgivere, men evner å sette ting inn i et bredere perspektiv.
+ Nettverkskompetanse handler om å vite hvilke aktører som er sentrale i forhold til å få gjennomslag for egne preferanser.
I media fremstilles det som om tidligere statsråder er bransje-eksperter innenfor sine departements ansvarsområder. Og at det for PR-rådgivere som har vært statsråder, bare er å ringe gamle kollegaer i departementet, så ordnes kundenes behov. Jeg henviser til en tidligere blogg omkring medias manglende fokus-evne, men erkjenner nok en gang at mediene velger den enkleste og minst innsiktsfulle tilnærmingen på saken. Erfaringer fra tidligere overganger fra politikk til PR viser at det ikke er posisjonskunnskap, men prosesskunnskapen som er viktigst.
Nå er det PR-kundene som må vurdere hvilke PR-byrå de ønsker å benytte i fremtiden, i for eksempel helsesaker. At noen byråer er flinkere til å kjøre offentlige prosesser enn andre, KAN være en god egenskap. Erfaringene fra de siste årene viser imidlertid at de mest effektive PR-byråene er de som klarer å bistå kundene sine, uten å få dette trykt utover alle landets aviser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar