torsdag 26. november 2009

Mystery shopping hos Obama

Tareq and Michaele Salahi ankom middag i Det Hvite Hus, korrekt antrukket, ble sluppet inn og publiserte bilder av seg selv inne i fra presidentboligen på Internett - uten å være invitert. Den slags uvanlig gjestfrihet i et sikkerhetsorientert land, går naturligvis ikke upåaktet hen. En talsperson fra amerikanske myndigheter kommenterer også saken, med å fortelle at presidentens sikkerhet aldri var i fare.

De to ubedte gjestene risikerer nå å bli siktet for inntrengning.

De burde heller fått en medalje fra myndighetene. Å teste ut rutiner og avdekke mangler er noe som veldig mange aktører, både i næringslivet og i det offentlige, kan gjøre mye mer av. Men som som ikke lederne prioriterer. Dette kalles Mystery Shopping innenfor kapitalvarehandelen. Og avdekker bestandig forbedringsområder innenfor rutinene, og kanskje spesielt hvordan rutinene følges opp i praksis. For som oftest er det etterlevelsen av rutinene som ikke er god nok. Menneskelig svikt kalles det noen ganger.

De beste forbedringsprosessene skjer når egne ansatte opptrer som mystery shoppere. Da opplever de selv hvordan sviktende rutiner, eller etterlevelsen av disse, oppleves i praksis. Tilbakemeldingene fra slike situasjoner, fra egne kollegaer kan gi bratt læringskurve for alle involverte.

Kanskje burde informasjonspersonellet i NSB ta toget med bæreposer og unger på slep, og oppleve i praksis hvordan informasjonen som gis på perrong og stasjon, fungerer, eller ikke fungerer. Spesielt når det blir signalfeil og innstillinger. Kanskje vi da får bedre distinksjon, bedre mikrofoner og bedre høytalere.

Dersom flere tok i bruk Mystery Shopping - aller helst styrt fra ledelsen - vil mange oppdage at ikke bare er Obamas sikkerhetspersonell som har et forbedringspotensiale.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar